dashboard: explainerfile: explainer.joblib params: title: Placental Abruption Severity Classification name: null description: "This dashboard shows the workings of a fitted\n machine\ \ learning model, and explains its predictions." simple: false hide_header: false header_hide_title: false header_hide_selector: false header_hide_download: false hide_poweredby: false block_selector_callbacks: false pos_label: null fluid: true mode: dash width: 1000 height: 800 bootstrap: null external_stylesheets: null url_base_pathname: null routes_pathname_prefix: null requests_pathname_prefix: null responsive: true logins: null port: 8050 importances: false model_summary: false contributions: false whatif: true shap_dependence: false shap_interaction: true decision_trees: true kwargs: hide_whatifindexselector: false hide_inputeditor: false hide_whatifcontribution: true hide_whatifpdp: true hide_depth: true tabs: null תובנות בימי הקורונה - השפעת זיהומים חיידקיים וויראליים על האם והעובר במהלך ההיריון
top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תtali dvir

תובנות בימי הקורונה - השפעת זיהומים חיידקיים וויראליים על האם והעובר במהלך ההיריון

בשבועות האחרונים, כשבארץ ובעולם משתוללת מגפת הקורונה, עולות ביתר שאת השאלות לגבי ההשפעה של מחלות זיהומיות הנגרמות על ידי חיידקים ונגיפים, על מהלך ההיריון. האם הגורמים המזהמים משפיעים על האם ו/או על העובר? מה הם סיבוכי ההיריון הקשורים למחלות אלו?

פנינו אל פרופ' עופר ארז, מנהל מחלקת יולדות ד' בבית חולים סורוקה, כדי שיעשה לנו סדר במידע.

זיהום חיידקי במהלך ההיריון


לזיהומים חיידקיים ישנה השפעה משמעותית על מהלך ההיריון. דלקת ריאות חיידקית במהלך היריון, למרות היותה נדירה, עלולה להוביל לשיעורים גבוהים של לידות מוקדמות, להפרעות בגדילת העובר ואף להפלות ותמותת עוברים. דלקת ריאות חיידקית יכולה אמנם להיות סוערת אך במרבית המקרים היא מגיבה היטב לטיפול אנטיביוטי סיסטמי.

זיהום חיידקי נוסף העשוי להופיע במהלך ההיריון והמלווה במחלה אימהית סיסטמית, הוא ה- Pyelonephritis, דלקת עולה בדרכי השתן הפוגעת בכליות. זוהי המחלקה החיידקית החמורה והשכיחה ביותר בהיריון, הנובעת בדרך כלל מזיהום לא מטופל בדרכי השתן ומלווה לעיתים בפגיעה ריאתית קשה. Pyelonephritis מגיבה היטב לטיפול אנטיביוטי במרבית המקרים, אך מלווה בסיבוכי היריון הכוללים שיעור גבוה של לידות מוקדמות והפרעות בגדילת העובר. הקפדה על ביצוע תרבית שתן בכל טרימסטר וטיפול אנטיביוטי בתרביות שתן חיוביות, לצד טיפול מונע בנשים עם דלקות חוזרות, מפחיתים את שעור הדלקת החיידקית החריפה בכליות למינימום.


זיהום ויראלי במהלך ההיריון

במשך שנים רבות, השפעת הייתה הזיהום הוויראלי השכיח והקשה ביותר במהלך ההיריון. נשים הרות שחלו בה היו בקבוצת סיכון מוגברת להתפתחות סיבוכים קשים, כולל דלקת ויראלית חמורה בריאות, שיכלה להוביל למותן.

במהלך פנדמיית השפעת הגדולה שפרצה לאחר מלחמת העולם הראשונה, הידועה גם כ"שפעת הספרדית", היו שיעורי התמותה בקרב נשים בהיריון גבוהים במיוחד. באופן דומה, במהלך פנדמיית "שפעת החזירים", שנגרמה אף היא על ידי וירוס מסוג Influenza A, שיעור התמותה בקרב נשים הרות היה גבוה. הדרך הטובה ביותר כיום להגן על נשים הרות מסיבוכי השפעת היא באמצעות נטילת החיסון העונתי למחלה זו.



השפעות וירוס הקורונה על האם והעובר במהלך ההיריון

וירוס הקורונה מוכר לנו מזה מספר שנים. כשמגפת ה - Severe Acute Respiratory Syndrome (SARS) התפרצה במזרח הרחוק, בשנת 2002, הדיווחים שהגיעו מהאזור תיארו תמותה אימהית ועוברית מוגברת, לידות מוקדמות והפרעה בגדילת העובר. התפרצות זו הייתה מוגבלת למזרח הרחוק, בעוד שמקרים דומים בקרב נשים הרות במדינות מערביות היו נדירים ואותן נשים ילדו ללא סיבוכים מיוחדים.


פנדמיית וירוס הקורונה שפרצה בסין בדצמבר 2019 ומאז התפשטה בכל העולם, הנה בעלת מאפיינים שונים מה- SARS. שעורי התמותה הגבוהים המדווחים ממחלה זו, מתייחסים בעיקר לחולים מבוגרים או בעלי מחלות רקע.

דיווחים ראשוניים מהמזרח הרחוק לגבי השפעת המחלה על תוצאות ההיריון, החלו להתפרסם לאחרונה בספרות המקצועית. מפרסומים אילו עולה, שבניגוד ל- SARS או לשפעת, ה- COVID-19 אינה מלווה בעלייה משמעותית בתמותת נשים הרות ורובן תפתחנה מחלה קלה (אם כי כ- 2% מהן נזקקו להנשמה מלאכותית). הסיבוכים הבולטים ביותר במהלך ההיריון כללו: לידה מוקדמת ב- 43% מהמקרים, האטה בגדילת העובר ב- 9% מהמקרים והפלה/תמותה תוך רחמית ב- 2% מהמקרים.

לגבי ההשפעה של המחלה על תוצאות ההיריון במדינות מערביות כאיטליה, ספרד או ארה"ב, לא קיימים עדיין דיווחים רשמיים. מדיווחים בלתי רשמיים, עולה שהתחלואה האימהית אמנם מוגברת אך אין דיווחים על תמותה מוגברת מהמחלה, כפי שהיו בתקופת פנדמיית "שפעת החזירים". בנוסף, פורסם דיווח ראשוני על הדבקת עובר תוך רחמית, כלומר, ישנה אפשרות שהווירוס עובר מהאם לעובר דרך השיליה.


דרכי הטיפול באישה הרה שנדבקה מווירוס הקורונה

הטיפול באישה הרה שנדבקה ב-COVID-19, תלוי בגיל ההיריון. ככלל, האישה מטופלת על ידי צוות מולטי דיסציפלינרי הכולל: מומחים מתחומים שונים כמחלות זיהומיות, רפואת אם-עובר, פנימאים, מרדימים ונאונטולוגים, המתכננים את הטיפול באם ובעובר/יילוד, בהתאם לגיל ההיריון ומצב האישה. אין עדיין מספיק ידע כדי להעריך את האפקטיביות של תרופות אנטי ויראליות שונות ואת מידת בטיחותן לעובר. כמו כן, לא ברור אם טיפולים נוספים שהוצעו, כגון תרופות ממשפחת הכלורוקווין הבטוחות לשימוש בהריון , אכן משפרים את תוצאות המחלה בקרב נשים הרות.

במחלקות היולדות בבתי החולים בארץ, ישנה כעת היערכות מיוחדת לטיפול בהריונות ובלידות של נשים החשודות או מאובחנות כסובלות מ- COVID-19. היערכות זו מאפשרת לאותן נשים לידה בטוחה עבורן, עבור התינוק, המאושפזות האחרות והצוות הרפואי. ככלל, במקרה של אם שנדבקה ב COVID-19, ישנה המלצה להפריד לאחר הלידה את היילוד מהאם למשך 14 יום.

בחלק ממקרי ההידבקות ב-COVID-19 יכולה להתפתח מחלה חמורה. לכן, במידה וקיים חשש שהאישה ההרה נחשפה לחולה או כאשר היא מפתחת תסמינים מחשידים להידבקות בווירוס, כמו שיעול וחום, עליה ליצור קשר עם גורם מוסמך בקופת החולים ולקבל הנחיות עדכניות כיצד לנהוג.



כיצד ניתן להימנע מהדבקה בנגיף?

בהיעדר חיסון, הדרך הטובה ביותר למנוע את ההידבקות ב-COVID-19 ואת הסיבוכים הנלווים אליה היא להקפיד לשמור על ההנחיות של משרד הבריאות הכוללות: חבישת מסיכה בשטח הציבורי, שמירת מרחק בין אנשים, הימנעות מהתקהלות, הקפדה על שטיפת ידיים בכל הזדמנות ותנאי סניטציה נאותים. מדיווחים שונים מרחבי העולם עולה, שההקפדה על כללי ההתנהגות הללו מגינה על האנשים ועוזרת להגביל את התפשטות המחלה.

חשוב לזכור! מכיוון ומדובר במחלה חדשה ולא מוכרת, המידע לגבי התחלואה ב-COVID-19 והסיבוכים הכרוכים בה במהלך ההיריון, הינו ראשוני בלבד. ייתכן שינוי בהתנהלות ובהמלצות, ככל שייאסף יותר ידע קליני מרחבי העולם וכאשר המחקר המדעי לגבי התנהגות הווירוס יהיה מעמיק יותר.


75 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page